
09.6.2016 – Forbrydelser mod menneskeheden bliver systematisk begået i Eritrea.
En ny rapport, udgivet den 8. juni af FN’s undersøgelseskommission om menneskerettigheder i Eritrea viser, at forskellige menneskerettighedskrænkende forbrydelser, er blevet begået i Eritreas forvaringscentre, militære træningslejre og andre officielle opholdssteder for forbrydere, i løbet af de seneste 25 år.
Siden de eritreiske myndigheder overtog kontrollen over Eritreas område i 1991 er forbrydelser som slaveri, uberettiget fængsling, tvungne forsvindinger, tortur, forfølgelse, voldtægt, mord og andre umenneskelige handlinger blevet begået, som led i en kampagne. Denne kampagne er lavet for, at skabe frygt blandt befolkningen og afværge opposition for, i sidste ende, at kunne styre Eritreas civilbefolkning, viser undersøgelser i rapporten.

“Der er ingen reel udsigt til, at Eritreas retssystem holder gerningsmænd til ansvar, på en fair og klar måde. Gerningsmændene til forbrydelserne skal konfronteres med retfærdighed og ofrenes stemmer skal høres. Det internationale samfund bør nu træffe foranstaltninger, ved hjælp af Den Internationale Straffedomstol, nationale domstole og andre tilgængelige mekanismer, som kan sikre ansvarlighed over for de grusomheder, der begås i Eritrea,” sagde Smith.
Rapporten fremhæver, at “eritreere, fortsat, skal gennemgå værnepligt på ubestemt tid, vilkårlige tilbageholdelser, repressalier for påstående adfærd hos familiemedlemmer, forskelsbehandling på baggrund af religiøsitet eller etnicitet, seksuel og kønsbaseret vold og drab.”




