11.11. 2015 – Op til de diplomatiske samtaler om Syrien i Wien denne weekend har FN’s specialudsending i Syrien, Staffan de Mistura, rost de 17 lande og EU for at igangsætte ”denne meget nødvendige politiske proces”.
“Tænk på, hvor vi var for blot nogle få måneder siden,” sagde de Mistura. ”Vi havde aldrig kunnet forestille os, at Rusland og USA ville lede sådanne samtaler med Saudi-Arabien, Iran og andre lande ved deres side.”
De Mistura mener, at noget af det særlige ved Wiensamtalerne er, at USA og Rusland deler formandskabet.

“Vi vil ikke påtvinge dem en bestemt fremgangsmåde. Vi har prøvet i fire år, og det har ikke virket. Nu er det på tide, at landene selv tager fat på udfordringerne,” siger han.
De Mistura understregede, at FN er klar til at støtte de beslutninger, der vil blive taget ved mødet i denne weekend, og han håber, at diskussionerne vil give konkrete resultater for det syriske folk, der har lidt så længe – især håber han på mindre vold. Han forklarede, at det er blevet besluttet at oprette tre undergrupper: en om terrorisme, en om oppositionen og en om humanitære spørgsmål.
”Det her er helt klart et tegn på, at man ønsker at gøre noget ved de endnu uafgjorte problemstillinger,” sagde han og understregede, at det momentum, der bliver skabt i Wien må ikke gå tabt.
Læs mere her: http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=52517#.VkMM7SsXjfc






