
5. april er der 1000 dage tilbage før årtusindudviklingsmålene skal være nået og meget er blevet gjort for af afskaffe fattigdom. Årtusindudviklingsmålene er en af de mest succesfulde internationale anti-fattigdomsinitiativer nogensinde. Regeringer, internationale organisationer og civilsamfundsgrupper over hele verden, har bidraget til halveringen af verdens fattigdomsrate. Flere piger er i skole. Færre børn dør. Verden fortsætter med at bekæmpe dødelige sygdomme som malaria, tuberkulose og HIV/AIDS.
Det virker dermed som om, at vi kan afskaffe fattigdom hvis vi sætter os for det. Det virker også som om, at den private sektor er kommet en lang vej siden 2000 og ikke længere betragter opnåelsen af udviklingsmål som ”velgørenhed”, men som en reel investering i fremtiden. Så hvis jeg skulle gætte, ville jeg sige, at i de næste 1000 dage vil vi se et stort spring mod det ottende mål, som er at ”udvikle et globalt partnerskab for udvikling”.
Men 2015 er bestemt ikke enden. Vi er allerede i gang med at tænke post-2015. FN har startet et globalt samtaleforum hvor vi beder borgerne om at tænke over post-2015 og spørger dem hvilke mål er vigtige for dem. Deltag og fortæl os hvad du syntes: www.myworld2015.org.




