
Korkean tason työryhmän päätehtävä on seksuaali- ja lisääntymisterveyteen ja -oikeuksiin liittyvien kysymysten edistäminen poliittisella tasolla maailman laajuisesti. Puhelinkokouksessa presidentti Chissanon kanssa suunniteltiin työryhmän aloituskokouksen pitämistä YK:n kestävän kehityksen konferenssin Rio+20:n aikaan 20.-22. kesäkuuta Brasiliassa. Tätä ennen presidentit tapaavat keskustellakseen työryhmästä tarkemmin.
Kehitysministeri Heidi Hautala ja pääjohtaja Osotimehin tapasivat myös Helsingissä. Molemmat osallistuvat vielä perjantaina 16. maaliskuuta Kööpenhaminassa Tanskan kehitysyhteistyöviranomaisen Danidan 50-vuotisjuhliin. Ministeri Hautala ja pääjohtaja Osotimehin keskustelivat Suomen ja UNFPA:n yhteistyöstä seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja -oikeuksien edistämiseksi. Ihmisoikeuksien painottaminen on sekä UNFPA:n työn että Suomen kehityspolitiikan perusta. Ministeri Hautala totesi presidentti Halosen tuovan tärkeää poliittista painoarvoa korkean tason työryhmän työlle.
Ulkoasiainministeriön lehdistötiedote
Kuva: UN Photo/Rick Bajornas
