
4.9.2014 – Suurin osa ihmisistä ovat lapsena saaneet kuulla miten lautanen pitäisi syödä tyhjäksi koska Afrikan lapset näkevät nälkää. Mitä luultavimmin parsakaali ehkä syötiin vastahakoisesti, samalla miettien miten sen syöminen muka auttaa maailman nälkäisiä lapsia. Moni ei vieläkään tiedä.
Suomalaiset kotitaloudet heittävät vuodessa keskimäärin 23 kiloa syömäkelpoista ruokaa roskiin henkeä kohden. Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikilla tasoilla: sitä syntyy viljelyvaiheessa, jalostuksessa, myynnissä ja kuluttajien tasolla. Hävikin syntyyn vaikuttavat useat syyt, mutta kotitalouksien valinnat ovat merkittävä tekijä. Rahassa puhuttuna, neljän hengen perhe heittää vuodessa keskimäärin 500 euroa suoraan roskiin.
Samanaikaisesti jopa 870 miljoonaa ihmistä kärsii aliravitsemuksesta, vaikka arvioiden mukaan jopa kolmannes maailmassa tuotetusta ruoasta joutuu roskiin. Teollisuusmaissa ruokahävikkiä syntyy vuosittain jopa 1,3 miljardia tonnia. Jos määrä tuntuu vaikealta hahmottaa, hävikin voi summata myös näin: rikkaat teollisuusmaat heittävät joka vuosi saman verran ruokaa roskiin kuin koko Saharan etelänpuoleinen Afrikka yhteensä tuottaa. 1,4 miljardia hehtaaria maata – 28 % maailman maanviljelyyn soveltuvasta alueesta – käytetään tällä hetkellä pelkästään hävikkiruoan kasvattamiseen ja viljelemiseen.
Yksinkertaistettuna: luomalla kysyntää ja heittämällä kolmasosa ruoastamme suoraa roskiin, nostamme samalla peruselintarvikkeiden hintoja globaalissa supermarketissamme. Köyhillä mailla ei ole varaa täyttää ostoskorinsa, ja kaatopaikoille päätyvät ruoantähteet tuottavat metaanipäästöjä jotka nopeuttavat ilmaston lämpenemistä.
Yhdessä taistoon hävikkiä vastaan!
Kuluttajaliiton organisoimaa Hävikkiviikkoa vietetään tänä vuonna Suomessa toisen kerran, ja mukaan on lähtenyt suuri joukko yhteistyökumppaneita elintarvikeyrityksistä järjestöihin ja kaupasta ravintola-alaan. Koko ensi viikon aikana järjestetään tempauksia ympäri maata ja jaetaan ruokahävikin vähentämiseen tähtäävää tietoa, vinkkejä ja ideoita.
Torstaina 11.9. jaetaan kaupoilta saaduista hävikkiraaka-aineista valmistetut yhteensä 5000 lounasta Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Motivan koordinoimat Saa syödä-tempaukset käynnistyvät klo 10.30 Helsingissä Narinkkatorilla, Turussa Kauppatorilla ja Tampereella Keskustorilla. Helsingissä tempauksen avaa tanskalainen Selina Juul, joka esiintyy ja luennoi ympäri maailmaa ruokahävikin vähentämisen tärkeydestä. Lisäksi torstaina järjestetään Maa- ja metsätalousministeriön rahoittama asiantuntijaseminaari ruokahävikistä Pohjoismaisessa Kulttuuripisteessä jonka avauspuheen tekee UNRIC:in pääjohtaja Afsané Bassir-Pour.
YK-kino goes Hävikkiviikko
Hävikkiviikon aikana lanseerataan myös Suomen ensimmäinen, yleisölle ilmainen YK-kino!

Elokuva esitetään 10.9 yhteistyössä paitsi Kino Andorran, myös Suomen YK-liiton, Kuluttajaliiton ja Maa- ja Metsätalousministeriön kanssa. Näytös on ilmainen – mutta vaatii rekisteröitymistä. Voit ilmoittautua näytökseen tästä linkistä!
Lisätietoja YK-kinosta ja Hävikkiviikosta:
http://unric.org/fi/cine-onu-helsinki
UNRIC:in suomenkielinen Twitter: @UNRIC_FI
www.facebook.com/havikkiviikko
Instagram ja Twitter: @Havikkiviikko
Maa- ja metsätalousliiton Verso-blogi
