FN’s generalforsamling vedtager international våbenhandelstraktat

Arms Treaty 2013

3. april 2013 – FN’s generalforsamling har vedtaget en international våbenhandelstraktat, der i sidste uge ikke opnåede enstemmig støtte, men som blev vedtaget af et flertal af medlemsstaterne i går.

Traktaten, der regulerer den internationale handel med konventionelle våben, fik 154 stemmer. Tre medlemsstater – Nordkorea, Iran og Syrien stemte imod, mens 23 lande undlod at stemme.

Vedtagelsen af traktaten kommer efter at medlemsstaterne sidste torsdag, på den sidste dag for FN-konferencen om våbenhandelstraktaten, ikke formåede at nå til enighed om en aftale.

Vedtagelsen af traktaten blev hilst velkommen af adskillige FN-embedsmænd. FN’s generalsekretær Ban Ki-moon hyldede det som et nyt værktøj i bestræbelserne på at forebygge alvorlige krænkelser af menneskerettighederne, og tilføjede at det vil give et tiltrængt momentum for andre indsatser angående nedrustning og forhindring af udbredelse af våben.

”Det er en historisk diplomatisk præstation – kulminationen på langvarende drømme og mange års indsats”, sagde han i en udtalelse efter traktatens vedtagelse. ”Dette er en sejr for alle mennesker i verden”.

FN’s Børnefond (UNICEF) betragtede vedtagelsen som et afgørende skridt når det kommer til beskyttelse af børn, da det vil regulere overførslen af våben fra et land til et andet. ”Våbenhandelstraktaten beder medlemsstaterne om kraftigt at overveje, om der er risiko for at overførsler af våben kan føre til alvorlige voldshandlinger mod kvinder og børn, inden overførslen godkendes”, sagde Susan Bissell, UNICEF’s chef for børnebeskyttelse, i en pressemeddelelse. ”Dette er kritisk siden våben i dag er en af de førende dødsårsager for børn og unge i mange lande, deriblandt lande der ikke er udsat for krig”, tilføjede hun.

Traktaten regulerer alle konventionelle våben inden for følgende kategorier: kampvogne, pansrede kampkøretøjer, artilleri, kampfly, kamphelikoptere, krigsskibe, missiler og missilstyr, samt håndvåben og lette våben.

Ifølge FN-kontoret for nedrustning vil traktaten ikke gøre det følgende: blande sig i indenlandsk våbenhandel eller retten til at bære våben i de enkelte medlemsstater; forbyde eksport af enhver form for våben; skade staternes legitime ret til selvforsvar; underminere nationale våbenreguleringer der allerede er trådt i kraft.

Forud for afstemningen kaldte præsidenten for generalforsamlingen, Vuk Jeremic, traktaten for ”banebrydende”, såvel som ”robust og ansvarspådragende”.