FN’s generalforsamling fordømmer Syrien

0
481

FN's generalforsamlingen fordømte i dag heftigt den fortsatte ”omfattende og systematiske” krænkelse af menneskerettighederne begået af de syriske myndigheder og forlangte, at regeringen straks ophørte med al vold og i stedet beskyttede sit folk. Resolutionen blev vedtaget med med stemmerne 137 for og 12 imodGeneralforsamlingen fordømte i dag heftigt den fortsatte ”omfattende og systematiske” krænkelse af menneskerettighederne begået af de syriske myndigheder og forlangte, at regeringen straks ophørte med al vold og i stedet beskyttede sit folk.

Forsamlingen på 193 medlemmer vedtog en resolution, der støtter Den Arabiske Ligas indsats med at løse krisen i Syrien, hvor FN-embedsmænd vurderede, at sikkerhedsstyrker har dræbt omtrent 5,400 personer siden folkeopstanden begyndte i marts.

Tusinder af personer menes at være forsvundet, omtrent 70,000 personer er internt fortrængt og 25,000 er flygtet fra landet for at undgå volden.

Resolutionen fordømmer kraftigt de vedvarende ”omfattende og systematiske overtrædelser af menneskerettighederne og den fundamentale ret til frihed begået af de syriske myndigheder”, så som brugen af magt mod civilbefolkningen, arbitrær henrettelse, drab og forfølgelse af demonstranter, menneskerettighedsforkæmpere og journalister, arbitrær fængsling, forsvinden, indblanding i adgangen til medicinsk behandling, tortur, seksuelle overgreb og dårlig behandling, også over for børn.

Resolutionen blev vedtaget med 137 stemmer for, 12 imod og 17, som undlod at stemme. I teksten opfordres Syrien til ”straks at gøre en ende på overtrædelserne af menneskerettighederne og overgreb på befolkningen”.