Gaza: Ei nälänhätää, mutta 77 prosenttia väestöstä kärsii nälästä 

Gazassa ruokaturva on parantunut lokakuussa julistetun tulitauon jälkeen, mikä on lieventänyt nälänhädän uhkaa. Tilanne on kuitenkin edelleen kriittinen: yli kolme neljäsosaa väestöstä kärsii edelleen akuutista nälästä ja aliravitsemuksesta, kertoo uusi YK:n tukema analyysi. 

Tuoreimman IPC-raportin mukaan yhtäkään Gazan aluetta ei tällä hetkellä luokitella nälänhätäalueeksi (IPC-vaihe 5). Tämä johtuu humanitaarisen avun ja kaupallisten kuljetusten parantuneesta perillepääsystä 10. lokakuuta alkaneen tulitauon jälkeen. ICP on maailmanlaajuinen aliravitsemuksen ja ruokaturvattomuuden seurantajärjestelmä.

Lähes koko Gazan kaista on kuitenkin edelleen hätätilassa (IPC- vaihe 4), ja sadat tuhannet ihmiset kärsivät yhä erittäin korkeasta akuutista aliravitsemuksesta. 

Lokakuun puolivälistä marraskuun loppuun noin 1,6 miljoonaa ihmistä – eli noin 77 prosenttia analysoidusta väestöstä – kärsi kriisitason nälästä (vaihe 3) tai sitä pahemmasta tilanteesta. Raportin mukaan tähän sisältyi yli 500 000 ihmistä hätätilassa (vaihe 4) ja yli 100 000 ihmistä katastrofaalisessa tilanteessa (vaihe 5). 

Saavutukset ”vaarallisen hauraita” 

YK:n pääsihteeri António Guterres totesi tuoreiden havaintojen osoittavan edistystä, mutta varoitti saavutusten olevan vaarallisen hauraita. 

”Nälänhätä on saatu torjuttua kauemmas. Huomattavasti useammat ihmiset saavat nyt selviytymiseen tarvittavaa ruokaa”, hän kertoi toimittajille YK:n päämajassa New Yorkissa. 

Hän kuitenkin lisäsi, että 1,6 miljoonan ihmisen Gazassa – eli yli 75 prosentin väestöstä – ”ennustetaan kohtaavan äärimmäistä akuuttia ruokaturvattomuutta ja kriittisiä aliravitsemusriskejä”. 

IPC-analyysin ennusteen mukaan huhtikuun 2026 puoliväliin saakka noin 571 000 ihmistä pysyy hätätilaolosuhteissa, kun taas noin 1 900 ihmisen odotetaan edelleen kärsivän katastrofaalisesta nälästä. Pahimmassa tapauksessa – taistelun uusiutumisen tai humanitaarisen avun ja kaupallisten virtojen täysin pysähtymisen – koko Gazan kaistaa voi jälleen uhata nälänhätä. 

Aliravitsemus on suuri huolenaihe

Aliravitsemus on edelleen merkittävä huolenaihe, erityisesti lasten sekä raskaana olevien ja imettävien naisten keskuudessa. 

Lähes 101 000 lapsen (iältään 6–59 kuukautta) odotetaan kärsivän akuutista aliravitsemuksesta lokakuun 2026 puoliväliin mennessä, mukaan lukien yli 31 000 vakavaa tapausta. Arviolta 37 000 raskaana olevan ja imettävän naisen ennustetaan myös tarvitsevan hoitoa. 

Vaikka elintarvikeapu on lisääntynyt raportti korostaa, että apu kattaa pääasiassa vain perustarpeet selviytymiseen. Terveydenhuoltopalvelut, vesi- ja sanitaatiojärjestelmät, asuminen ja elinkeinot ovat edelleen pahoin vaurioituneet, mikä jättää perheet haavoittuviksi – erityisesti talven aikana. 

Uusimmat artikkelit