YK:n pääsihteeri António Guterres on jälleen korostanut, että kahden valtion ratkaisu on ainoa uskottava ja kestävä tie rauhaan – ei vain israelilaisten ja palestiinalaisten välillä, vaan koko Lähi-idässä.
Hän esitti kantansa YK:n kaksipäiväisen konferenssin avauspuheessa, jonka teemana oli vuosikymmeniä jatkunut Israelin ja Palestiinan välinen konflikti. Kahden valtion ratkaisu tarkoittaisi, että Israel ja Palestiina eläisivät rinnakkain rauhanomaisesti ja turvallisesti.
Konferenssin puheenjohtajina toimivat Ranskan ja Saudi-Arabian ulkoministerit. Sekä Israel että Yhdysvallat päättivät boikotoida kokousta, joka käynnistyi maanantaina.

Rauhaa heikentävät toimet tuomittava
Guterres vetosi uuden poliittisen tahdon puolesta kahden valtion ratkaisun toteuttamiseksi ja tuomitsi jyrkästi kaikki toimet, jotka uhkaavat rauhan saavuttamista.
”Mikään ei oikeutta Hamasin 7. lokakuuta tekemiä järkyttäviä terrori-iskuja ja panttivankien ottamista – olen tuominnut ne kerta toisensa jälkeen,” Guterres sanoi. ”Eikä mikään oikeutta Gazan laajamittaista tuhoa, joka on tapahtunut maailman silmien alla – nälänhätää, kymmenien tuhansien siviilien kuolemaa, miehitettyjen palestiinalaisalueiden yhä syvempää pirstoutumista, siirtokuntien rajoittamatonta laajentamista ja siirtolaisten lisääntyvää väkivaltaa palestiinalaisia kohtaan.”
Pääsihteeri tuomitsi myös meneillään olevia rauhaa horjuttavia toimia, kuten palestiinalaisten kotien purkamista, pakkosiirtoja, väestörakenteiden muokkaamista sekä Israelin parlamentin tuoretta julistusta, joka tukee Länsirannan liittämistä Israeliin.
Guterres painotti, että kahden valtion ratkaisu on yhä ainoa realistinen ja kansainvälisesti laillinen kehys rauhalle. Mallissa Israel ja Palestiina eläisivät rinnakkain rauhassa ja turvallisuudessa, vuoden 1967 rajoihin perustuen, Jerusalemin toimiessa molempien valtioiden pääkaupunkina. Hän korosti, että molempien valtioiden tulee olla itsenäisiä, demokraattisia ja kansainvälisesti tunnustettuja.
Humanitaarinen kriisi pahenee
Viikonloppuna Israelin puolustusvoimat ilmoittivat aloittavansa päivittäiset humanitaariset tauot klo 10–20 alueilla, joilla sen joukot eivät ole aktiivisia. Sunnuntaina yli 100 avustuskuorma-autoa saapui Gazan kaistalle etelän Kerem Shalomin rajanylityspaikan kautta.
YK:n humanitaarisen avun koordinointitoimisto OCHA piti kehitystä myönteisenä, mutta painotti, että Gazan alueen tarpeet ovat valtavia.
“Joka kolmas ihminen ei ole syönyt päiviin. Ihmisiä ammutaan, kun he yrittävät hankkia ruokaa perheilleen. Lapset kuihtuvat. Tämä on todellisuutta, jota kohtaamme kentällä,” kuvaili YK:n hätäapupäällikkö ja OCHA:n johtaja Tom Fletcher.
Fletcher totesi lausunnossaan, että avustustyössä on edistytty, mutta painotti samalla, että ”nälänhädän ja vakavan terveyskatastrofin estämiseksi tarvitaan valtavasti lisää apua.” Hänen mukaansa YK:n järjestöt ja muut humanitaariset toimijat ovat edelleen valmiita tekemään kaikkensa pelastaakseen mahdollisimman monia ihmishenkiä.
