”Gazan siviilien kärsimykset ovat saavuttaneet uuden syvyyden. Israelin hallituksen avustusmalli on vaarallinen, se ruokkii epävakautta ja riistää Gazan asukkailta heidän ihmisarvonsa”, todetaan Pohjoismaiden allekirjoittamassa yhteisessä julkilausumassa. Heidän viestinsä on selkeä: Israelin toimet rikkovat kansainvälistä oikeutta ja ne on lopetettava välittömästi.
Viiden Pohjoismaan – Suomen, Tanskan, Norjan, Ruotsin ja Islannin – lisäksi julkilausuman on allekirjoittanut EU-komissaari Hadja Lahbib, joka vastaa tasa-arvosta, valmiudesta ja kriisinhallinnasta. Muita allekirjoittajamaita ovat: Alankomaat, Australia, Belgia, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Japani, Kanada, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Slovenia, Sveitsi, Uusi-Seelanti, Viro ja Yhdistynyt kuningaskunta.
Israelin avustussaarto on lopetettava
Maaliskuusta lähtien Israel on estänyt humanitaarisen avun pääsyn Gazaan, minkä seurauksena lähes puoli miljoonaa ihmistä on vaarassa kuolla nälkään. YK on yksi niistä toimijoista, joilta on evätty alueelle pääsy.
Toukokuun lopulla Israel ja Yhdysvallat perustivat omat avunjakelukeskuksensa. Satojen kansalaisjärjestöjen mukaan nämä keskukset ovat epäluotettavia, ja niiden toimintaan liittyy vakavia ihmisoikeusloukkauksia: viikoittain raportoidaan tapauksista, joissa palestiinalaisia on ammuttu heidän jonottaessaan ruokaa. Pelkästään kahden viime kuukauden aikana noin 800 palestiinalaista on kuollut tällaisissa tilanteissa.
”On kauhistuttavaa, että yli 800 palestiinalaista on tapettu hakiessaan apua,” julkilausumassa todetaan. Allekirjoittajat vaativat myös, että Israel lopettaa avustussaarron ja sallii YK:n ja muiden humanitaaristen toimijoiden pääsyn alueelle. ”Se, että Israelin hallitus estää siviileiltä elintärkeän humanitaarisen avun, ei ole hyväksyttävää.” He myös lisäsivät, että tällaiset toimet ovat täysin kansainvälisen oikeuden vastaisia.
Välikohtaukset Länsirannalla pahenevat
”Vaikka lausunto tuomitsee yksiselitteisesti Israelin harjoittaman Gazan väestön nälkiinnyttämisen ja sen avunjakelujärjestelmän,” siinä kiinnitetään huomiota myös väkivallan lisääntymiseen Länsirannalla. Alueella israelilaiset siirtokuntalaiset ovat yhä useammin hyökänneet palestiinalaissiviilejä vastaan samaan aikaan, kun Israel jatkaa palestiinalaisten kotien järjestelmällistä purkamista.
”Vastustamme jyrkästi kaikkia toimia, jotka pyrkivät muuttamaan alueellista tai väestörakennetta miehitetyillä palestiinalaisalueilla,” lausunnossa sanotaan.
Allekirjoittajavaltiot varoittavat, että Israelin toimet uhkaavat tuhota kahden valtion ratkaisun mahdollisuuden. ”Siirtokuntien rakentaminen Länsirannalla, mukaan lukien Itä-Jerusalem, on kiihtynyt. Samanaikaisesti siirtokuntalaisten väkivalta palestiinalaisia kohtaan on lisääntynyt. Tämän on loputtava.”
