UNEP haluaa puolittaa ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä 

Yhdistyneiden kansakuntien ympäristöohjelma (UNEP) ja sen kumppanit ovat käynnistäneet uuden aloitteen, jonka tavoitteena on puolittaa ruokahävikki vuoteen 2030 mennessä ja vähentää metaanipäästöjä jopa seitsemällä prosentilla osana ilmastonmuutoksen hillintää.  

COP30-kokouksessa Belémissä lanseerattu Food Waste Breakthrough -aloite yhdistää hallituksia, kaupunkeja ja kansalaisyhteiskuntaa toimimaan ongelman parissa, joka on keskeinen sekä maailman nälänhädän että ilmastonmuutoksen kannalta. 

Maailmassa heitetään vuosittain hukkaan yli miljardi tonnia ruokaa, mikä vastaa jopa kymmentä prosenttia globaaleista kasvihuonekaasupäästöistä. Ruokahävikki aiheuttaa jopa 14 prosenttia metaanipäästöistä – lyhytikäisestä ilmansaasteesta, joka lämmittää ilmakehää 84 kertaa hiilidioksidia tehokkaammin 20 vuoden aikana. 

Ruokahävikki on anteeksiantamatonta 

Maailmassa heitetään pois yli miljardi tonnia ruokaa joka vuosi Kuva: simon peel/Unsplash
Maailmassa heitetään pois yli miljardi tonnia ruokaa joka vuosi.
Kuva: simon peel/Unsplash

Ruokahävikin aiheuttama taloudellinen tappio on noin 1 biljoona dollaria vuodessa. Sen vähentäminen tarjoaa yhden kustannustehokkaimmista, laajasti sovellettavista ja vaikuttavimmista keinoista torjua ilmastonmuutosta ja nälkää – erityisesti kaupungeissa. 

– Maailma tuhlaa vuosittain anteeksiantamatonta määrää ruokaa, kaikissa maissa, rikkaissa ja köyhissä, sanoi UNEP:n pääjohtaja Inger Andersen. 

– Ruokahävikin vähentäminen on avainasemassa nälän torjumisessa sekä kaatopaikkojen metaanipäästöjen leikkaamisessa – se on ratkaiseva toimi maapallon lämpötilan alentamiseksi, rahan säästämiseksi ja ruokaturvan vahvistamiseksi samanaikaisesti. Food Waste Breakthrough on juuri sellainen vaikuttava aloite, jota tarvitsemme ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja ravitsevan ruoan säästämiseksi niitä varten, jotka sitä eniten tarvitsevat. 

Kuva: Ricky Molloy/norden.org

Sitoumukset 

Food Waste Breakthrough -aloite perustuu kolmeen pilariin: kapasiteetin kehittäminen ja vaikuttaminen, data ja politiikkatoimet sekä rahoitus ja toimeenpano.  

Yhdistyneiden Kansakuntien ympäristöohjelma (UNEP) käynnistää maailmanlaajuisen nelivuotisen hankkeen, jonka rahoittaa Maailmanlaajuinen ympäristörahasto (GEF) ja jonka arvo on 3 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Hankkeen tavoitteena on toteuttaa Food Waste Breakthrough -aloitteen tavoitteet.  

Hankkeessa nopeutetaan ruokahävikin ehkäisyä ja metaanipäästöjen vähentämistä soveltamalla ja laajentamalla kehitysmaiden kansallisella ja alueellisella tasolla toimiviksi todettuja ratkaisuja sekä edistämällä maailmanlaajuista yhteistyötä tässä asiassa. 

Globaali johtajuus ja osallistuminen 

Aloitteen veturimaiksi on nimetty Brasilia, Japani ja Iso-Britannia. Kaupungeista ja alueista mukana ovat muun muassa Amman, Bangkok, Kalifornia, Mexico City, Milano, Pariisi ja Rio de Janeiro. Lisäksi tärkeät yksityisen sektorin toimijat, kuten Carrefour, Citibank, Google, Hilton, Rabobank ja Winnow, osallistuvat aloitteeseen. 

Lue lisää miten maailmassa tuotetaan riittävästi ruokaa kaikille, mutta ihmisiä silti näkee nälkää.

Uusimmat artikkelit