COP30: Guterres anser att en global uppvärmning över 1,5 °C är ett ”moraliskt misslyckande”

FN:s generalsekreterare sade vid öppningssessionen av FN:s klimatmöte COP30 att det var ”oundvikligt” att den globala uppvärmningen skulle nå 1,5 °C i början av 2030-talet.

”Detta är ett moraliskt misslyckande – och dödlig försumlighet”, sade António Guterres. Han påpekade att även om detta skulle vara en ”tillfällig överskridning av 1,5-gränsen” skulle det ”få dramatiska konsekvenser”.

”Det kan driva ekosystemen över oåterkalleliga tipppunkter, utsätta miljarder människor för oacceptabla levnadsförhållanden och förstärka hoten mot fred och säkerhet. Varje bråkdel av en grad innebär mer hunger, förflyttning och förlust – särskilt för dem som bär minst ansvar”, sade Guterres.

Generalsekreteraren sade att de nyligen inlämnade klimatmålen från medlemsstaterna i Parisavtalet utgör ett framsteg – men att de fortfarande inte är tillräckliga.
”Även om de genomförs fullt ut skulle de leda oss på en väg som ligger långt över 2 graders global uppvärmning.”

Guterres-Störe - Stubb-COP30-UNFCCC-Guimarães
Guterres med Norges statsminister och Finlands president vid COP30. Foto: UNFCCC/Zo Guimarães

Torsdagen den 6 november bekräftade Världsmeteorologiska organisationen att utsläppen av växthusgaser, som värmer upp planeten, hade stigit till en rekordhög nivå. Organisationen uppgav att 2025 var på väg att bli det näst eller tredje varmaste året som någonsin registrerats. Alla de tio varmaste åren i den uppmätta historien har inträffat under det senaste decenniet.
”Låt oss vara tydliga: gränsen på 1,5 °C är en röd linje för mänskligheten. Den måste hållas inom räckhåll.

Och forskarna säger också att detta fortfarande är möjligt. Om vi agerar nu, snabbt och i stor skala, kan vi göra överskridandet så litet, så kortvarigt och så säkert som möjligt – och få temperaturerna att sjunka under 1,5 °C före sekelskiftet.”

Mera information:

Klimatförändring

COP30 äger rum den 6–21 november 2025 i Brasilien

Senaste artiklar