FN:s generalsekreterare António Guterres utfärdade på torsdagen en vädjan om fred och uppmanade det internationella samfundet att vidta åtgärder för att avsluta det eskalerande kriget i de östra provinserna D.R. Kongo samt inleda en slutgiltig fredsprocess.
Guterres underströk den akuta humanitära situationen som intensifierades efter att M-23, en Rwanda-finansierad milis, uppstod i de östra provinserna i D.R. Kongo.
”Vi befinner oss vid en vändpunkt och det är dags att samla våra krafter för fred”, förklarade Guterres. ”Vi behöver en aktiv och konstruktiv roll från alla aktörer, grannländer, subregionala organisationer, Afrikanska unionen och FN”.
En allvarlig humanitär nödsituation
Striderna mellan M23-milisen och kongolesiska regeringsstyrkor eskalerade avsevärt under januari, efter att M23 tog kontroll över den regionala huvudstaden Goma och mot Bukavu, huvudstaden i södra Kivu-provinsen. Tusentals människor, inklusive kvinnor och barn, har dödats och hundratusentals har fördrivits från sina hem.
Guterres lyfte fram de många kränkningar av de mänskliga rättigheterna som begåtts mot civilbefolkningen i D.R. Kongo, som inkluderar sexuellt och könsbaserat våld och tvångsrekrytering. Humanitärt bistånd hindras också från att nå människor i nöd. ”Den humanitära situationen i och runt Goma är kritisk”, kommenterade Guterres.
Sjukvårdssystemet är överbelastat och områden har plundrats och övergivits. Detta i kombination med brist på bastjänster som vatten, el, kommunikationsnät och stängda skolor har gjort konflikten outhärdlig för civilbefolkningen.
En uppmaning till handling
När krisen hotar att sprida sig till hela regionen uppmanar Guterres: ”Stoppa vapnen. Stoppa upptrappningen. Respektera Demokratiska republiken Kongos suveränitet och territoriella integritet. Det är dags för fred”.