Kvinnliga diplomater utgör fortfarande en liten minoritet av världens ledare. Faktum är att kvinnor har utgjort mellan 6 och 13 procent av diplomaterna i globala fredsprocesser under perioden 1992–2023.
Trots ökad medvetenhet, internationella åtaganden och politiska mål om jämlik representation har framstegen varit långsamma.
På den internationella dagen för kvinnor i diplomati, som uppmärksammas den 24 juni, påminner FN oss om att hindren fortfarande är många – och ofta strukturella. Diskriminering, stereotyper och politiskt förtryck begränsar kvinnors möjligheter att delta på samma villkor som män i utrikespolitik och diplomati.
Dagen instiftades av FN:s generalförsamling 2022 (resolution A/RES/76/269) för att erkänna kvinnors insats inom internationell diplomati och öka medvetenheten om de utmaningar som kvinnor står inför på fältet.
Samtidigt betonas behovet av konkreta åtgärder för att säkerställa effektiv jämställdhet, i linje med FN:s mål 5 för hållbar utveckling (jämställdhet) – detta inkluderar särskilt kvinnors fulla deltagande i beslutsprocesser, inklusive i internationella förhandlingar.
Kvinnor i multilateralt arbete
Faktum är att samtliga Nordiska länder för närvarande har en kvinnlig ambassadör. Anna Jóhannsdóttir (Island), Merete Fjeld Brattested (Norge), Nicola Jane Forbes Clase (Sverige), Elina Kalkku (Finland) och Christina Markus Lassen (Danmark).
Merete Fjeld Bratsted är Norges nuvarande FN-ambassadör i New York. Hon är den andra kvinnan på posten, efter att Mona Juul gick i pension 2023. Bratsted har lång erfarenhet från utrikesförvaltningen och menar att det är viktigt att fler perspektiv hörs i det internationella arbetet.
– Mångfald bidrar inte bara till en bättre utrikespolitik, utan till bättre utveckling på alla områden, säger hon.
Hon tillade att: ”Mångfald innebär att du får olika perspektiv på de frågor du diskuterar, hur du diskuterar, arbetskulturen – ja, på allt.”
Som FN-ambassadör möter hon dagligen denna mångfald.
– I FN möter man hela världen och alla de stora globala frågorna om fred och säkerhet, utveckling och mänskliga rättigheter. Det är enormt givande att vara en del av. Hon betonar att genusperspektivet inte är en bisak, utan en integrerad del i de flesta förhandlingar:
– Kvinnor och män har ofta olika ’ingångar’ till diskussionen, därför är det så viktigt att alla är delaktiga.
Utrikesförvaltningen behöver fler kvinnor!
Bratsted är tydlig i sitt budskap till nästa generation: ”Diplomati behöver kvinnor!”
Hon hoppas att fler unga kvinnor ska fundera på en framtid inom utrikesförvaltningen – och vara med och forma norsk och internationell politik. – Utrikesförvaltningen erbjuder en mängd olika uppgifter och utmaningar. Du utmanas inför norska intressen och i mötet med världen och allt vi har att lösa tillsammans. Det är helt enkelt givande.”
I en tid då antalet kvinnor i nyckelroller inom utrikespolitiken stagnerar är röster som Brattesteds viktigare än någonsin. För att säkerställa att diplomatin verkligen representerar hela befolkningen måste kvinnor ges – och ta – mer utrymme. Som FN påminner oss om på denna viktiga dag: Mångfald är inte bara rättvisa – det är avgörande.