Poliovaccinering i Gaza inleds på söndag

En massvaccinationskampanj mot polio förväntas inledas på söndag efter att en överenskommelse nåtts med Israel. Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektör för Världshälsoorganisationen (WHO) tillkännagav avtalet i går.

”En poliovaccinationskampanj i Gaza är planerad att börja den 1 september”, twittrade Dr. Tedros. ”Vi välkomnar engagemanget för humanitära pauser i specifika områden och upphävande av evakueringsorder för genomförandet av kampanjen. Men den enda bestående medicinen är fred. Det enda sättet att helt skydda alla barn i Gaza är en vapenvila.”

Förra veckan bekräftades ett fall av polio hos ett 10 månader gammalt barn i Gaza. Vaccinationskampanjen arrangeras av UNICEF, WHO och UNRWA. Fler än 640 000 barn under 10 år kommer att få två droppar oralt poliovaccin typ 2.

FN:s säkerhetsråd sammanträdde i en akut session i New York om den fortsatta krisen i Gaza och den ockuperade Västbanken på torsdagen.

Den tillförordnade chefen för FN:s humanitära avdelning OCHA, Joyce Msuya, sa att biståndsarbetare arbetar ”obevekligt” för att stoppa spridningen av polio inom enklaven, efter att det första fallet på 25 år upptäcktes förra veckan.

Ett FN fordon med kulhål
WFP-teamet attackerades en bit från de israeliska vägspärrarna vid Wadi Gaza-bron. Foto: WFP

WHO:s Mike Ryan sa till rådet att poliokampanjen behövde ”markera en betydande förändring” av hela processen för biståndsleverans i Gaza, som måste ske i ”mycket större skala, i mycket snabbare takt och utan några hinder.”

Mötet skedde i kövattnet av det eskalerande våldet från invånare på Västbanken samtidigt som en attack mot ett team från Världslivsmedelsprogrammet (WFP) i Gaza, vilket fick byrån att tills vidare stoppa sin verksamhet i den krigshärjade enklaven.

Senaste artiklar