En massvaccinationskampanj mot polio förväntas inledas på söndag efter att en överenskommelse nåtts med Israel. Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, generaldirektör för Världshälsoorganisationen (WHO) tillkännagav avtalet i går.
”En poliovaccinationskampanj i Gaza är planerad att börja den 1 september”, twittrade Dr. Tedros. ”Vi välkomnar engagemanget för humanitära pauser i specifika områden och upphävande av evakueringsorder för genomförandet av kampanjen. Men den enda bestående medicinen är fred. Det enda sättet att helt skydda alla barn i Gaza är en vapenvila.”
Förra veckan bekräftades ett fall av polio hos ett 10 månader gammalt barn i Gaza. Vaccinationskampanjen arrangeras av UNICEF, WHO och UNRWA. Fler än 640 000 barn under 10 år kommer att få två droppar oralt poliovaccin typ 2.
FN:s säkerhetsråd sammanträdde i en akut session i New York om den fortsatta krisen i Gaza och den ockuperade Västbanken på torsdagen.
Den tillförordnade chefen för FN:s humanitära avdelning OCHA, Joyce Msuya, sa att biståndsarbetare arbetar ”obevekligt” för att stoppa spridningen av polio inom enklaven, efter att det första fallet på 25 år upptäcktes förra veckan.

WHO:s Mike Ryan sa till rådet att poliokampanjen behövde ”markera en betydande förändring” av hela processen för biståndsleverans i Gaza, som måste ske i ”mycket större skala, i mycket snabbare takt och utan några hinder.”
Mötet skedde i kövattnet av det eskalerande våldet från invånare på Västbanken samtidigt som en attack mot ett team från Världslivsmedelsprogrammet (WFP) i Gaza, vilket fick byrån att tills vidare stoppa sin verksamhet i den krigshärjade enklaven.