En rapport från världsledande ekonomer, folkhälsoexperter och politiska ledare som publicerades idag inför G20-mötet visar att ojämlikhet gör världen mer sårbar för pandemier.
Rapporten, Breaking the inequality-pandemic cycle: building true health security in a global age (Bryta cykeln av ojämlikhet och pandemier: skapa verklig hälsosäkerhet i en globaliserad värld), baseras på två års forskning och möten runt om i världen. Den visar att hög ojämlikhet är kopplad till att utbrott blir pandemier och att ojämlikhet undergräver nationella och globala insatser.
Som en följd av detta blir pandemier mer disruptiva, dödliga och långvariga. Rapporten visar också att pandemier ökar ojämlikheten, vilket driver på en cykel som enligt forskning är synlig inte bara vid covid-19, utan också för hiv, ebola, influensa, mpox och andra sjukdomar.
Bevis som samlats in av expertgruppen visar också att pandeminsatser som tar hänsyn till ojämlikhet, tillsammans med åtgärder mot ojämlikhet som vidtas innan pandemier bryter ut, kan skydda världen från nästa globala sjukdomskris på ett mer effektivt sätt än dagens beredskapsinsatser.
De nya resultaten kommer samtidigt som G20-ländernas hälsoministrar förbereder sig för ett möte mitt i rapporter om nya och växande utbrott av fågelinfluensa och mpox internationellt, och samtidigt som banbrytande läkemedel för hiv-prevention godkänns av läkemedelsmyndigheter.
”Rapporten visar varför ledare måste ta itu med de ojämlikheter som driver pandemier, och den visar dem hur de kan göra det”, säger Winnie Byanyima, verkställande direktör för UNAIDS. ”Att minska ojämlikheterna inom och mellan länderna kommer att möjliggöra ett bättre, rättvisare och säkrare liv för alla.”
Mera information: