
Oktober 2016 – Habitat III er navnet på FN’s konference om bosætning og bæredygtig byudvikling, som fandt sted i Quito, Ecuador, fra den 17.-20. oktober, 2016. Dette var det første globale FN-topmøde efter vedtagelsen af 2030-dagsordenen og Verdensmålene for bæredygtig udvikling. Topmødet tilbød en enestående mulighed for at diskutere de vigtigste udfordringer for, hvordan byer og landsbyer planlægges og styres, med henblik på at opfylde deres rolle som drivkraft for en bæredygtig udvikling, samt hvordan de kan forme implementeringen af Verdensmålene for bæredygtig udvikling og Paris-aftalen om klimaforandringer.
”Vi har analyseret og diskuteret de udfordringer, som vores byer står over for og er [blevet enige] om en fælles køreplan for de næste 20 år,” fortalte Joan Clos, administrerende direktør for FN’s program for bolig- og bebyggelsesmiljø (UN-Habitat), til konferencens afsluttende plenarmøde, hvilket trak omkring 36.000 mennesker fra 167 lande til den frodige ækvatoriale hovedstad, Quito.

2030-dagsordenens 17. Verdensmål for bæredygtig udvikling anerkendte byernes magt til at være drivkraften for bæredygtig vækst i fremtiden, idet 70 procent af verdens befolkning vil bo i byerne i 2050.
Habitat III samlede borgmestre, lokale og regionale myndigheder, civilsamfundet og lokale grupper og byplanlæggere. Borgmestre sagde, at konferencen avancerede deltagelsen af de lokale myndigheder i den globale indsats for at opnå Verdensmålene for bæredygtig udvikling.
”Den nye urbane dagsorden er en ambitiøs dagsorden, der sigter mod at bane vejen for at gøre byer og bebyggelser mere inklusive,” sagde Joan Clos, som også tjente som generalsekretæren for konferencen, og han tilføjede, at ”alle kan drage fordel fra urbaniseringen, med særlig vægt på dem, der befinder sig i sårbare situationer.”

Blandt de vigtigste bestemmelser er en opfordring til lige muligheder for alle; at stoppe forskelsbehandling; skabe renere byer; at styrke modstandskraft og reducere kulstofemissioner; fuld overholdelse af rettigheder for migranter og flygtninge uanset deres status; at forbedre tilslutningsmuligheder og grønne initiativer; og at fremme ”sikre, tilgængelige og grønne offentlige rum.”
Frem for alt sagde Joan Clos, at det er en ”forpligtelse, at vi alle sammen vil tage ansvaret for hinanden og den retning vores fælles urbaniserede verden udvikler sig i.”






