Danmark, Grekland, Panama, Pakistan och Somalia har anslutit sig till FN:s säkerhetsråd från och med den 1 januari som icke-permanenta medlemmar av FN:s säkerhetsråd för tvåårsperioden 2025-2026.
Det är femte gången Danmark fungerar som icke-permanent medlem i rådet. De nordiska länderna har traditionellt ställt upp en kandidat till säkerhetsrådet för vartannat tvåårigt mandat. Norge valdes den 17 juni 2020 in i säkerhetsrådet för 2021-2022.

Står upp för internationell rätt
Inför valet till säkerhetsrådet förklarade Danmark att man som medlem skulle stå upp för internationell rätt, inklusive internationell humanitär rätt och driva på för ett mer ansvarsfullt, effektivt och representativt säkerhetsråd.
Danmark kommer också att arbeta med att främja tre nyckelfrågor:
- Att anpassa säkerhetsrådets krishantering och förebygga nya typer av konflikter
- Ta itu med klimatförändringarnas inverkan på fred och säkerhet
- Att stärka agendan för kvinnor, fred och säkerhet i säkerhetsrådet
Det finns 10 icke-permanenta platser i FN:s säkerhetsråd utöver de fem permanenta platserna som innehas av Kina, Frankrike, Ryssland, Storbritannien och USA.
Danmark, Grekland, Panama, Pakistan och Somalia valdes av FN:s generalförsamling för att ersätta Malta, Schweiz, Ecuador, Japan och Moçambique i sina respektive grupper.