FN:s generalsekreterare uppmanar till åtgärder mot metanutsläpp

FN:s generalsekreterare António Guterres har lanserat en global uppmaning till att minska metanutsläppen. I sitt klimattal under London Climate Action Week påpekade Guterres att världen redan har avvecklat blyhaltig bensin och eliminerat ozonnedbrytande kemikalier. ”Metanutsläpp måste vara nästa steg”.

Även om CO₂ är den främsta drivkraften bakom långsiktig global uppvärmning, står metan för cirka en tredjedel av den globala uppvärmningen. Eftersom den bryts ner i atmosfären först inom ett eller två decennier kan radikala nedskärningar i metanutsläpp ge synlig temperaturlättnad inom en generation.

Guterres efterlyste avgörande åtgärder för att minska matsvinn, stoppa öppen dumpning av avfall och reducera utsläpp från soptippar och avloppsvatten, samt fokus på jordbrukssektorn.

Han påpekade också att omkring 70 procent av metanutsläppen från olja och gas kan elimineras med befintlig teknik – mycket av det till låg eller ingen nettokostnad.

– Ändå släpptes omkring 167 miljarder kubikmeter gas upp i luften enbart under 2025 – lika mycket som Afrika konsumerar på ett år, sade generalsekreteraren. Jag uppmanar både producent- och konsumentregeringar att sätta en ny global standard för olje- och gassektorn: nästan noll metanutsläpp i hela värdekedjan.

”Beskatta dem”

Guterres tog också upp konsekvenserna av Irankriget. Han sade att de åtta största fossilbränsleföretagen har tjänat ytterligare 6,5 miljarder dollar bara under årets första kvartal – och det inkluderar bara en månad av Mellanösternkrisen, då oljepriserna fortsatte att stiga och vinsterna ökade.

– Jag uppmanar regeringar att beskatta dem, sade Guterre. Och jag uppmanar dem att använda intäkterna där de hör hemma: hjälpa utsatta familjer och samhällen, och påskynda övergången till ren, prisvärd energi.

Alla energikrisers moder

Han sade att konflikten i Mellanöstern har aktiverat ”modern till alla energikriser”.

– Det Internationella energiorganet säger att dess omfattning kan mäta sig med oljeomvälvningarna på 1970-talet … och oroligheterna som följde av den ryska invasionen av Ukraina. Kombinerat.

Dessutom sade han att detta för många utvecklingsländer inte bara är en energikris.

– Den goda nyheten är – till skillnad från alla tidigare energikriser – har vi nu en tydlig väg ut. En ren väg ut, fortsatte Guterres. Förnybar energi är den billigaste, snabbaste och mest reducerbara källan till ny el i större delen av världen.

Sedan 2010 har kostnaden för solenergi sjunkit med nästan 90 procent, landbaserad vindkraft med mer än 70 procent och batterilagring med 95 procent.

Förra året översteg vind- och solenergi all tillväxt i den nya efterfrågan på el globalt.

Samtidigt som han erkände potentialen i artificiell intelligens att påskynda klimatlösningar, påpekade generalsekreteraren också de enorma energiförbrukningarna hos AI-datacenter, som ”förbrukar mer elektricitet än de flesta nationer.”

– Till år 2030 kan de komma att använda mer el än alla länder utom fem – och så mycket vatten att det skulle räcka för att tillgodose de grundläggande behoven hos samtliga 1,3 miljarder invånare i Afrika söder om Sahara under ett helt år, sade sade Guterres. Så idag föreslår jag AI-initiativet för miljötransparens. Jag uppmanar alla större AI-företag att mäta och offentligt redovisa den totala miljöpåverkan av sina system – koldioxid, vatten och markavtryck – och att åta sig att förse varje datacenter med förnybar energi till 2030.

Generalsekreteraren uttryckte också oro över att desinformation används – medvetet – för att fördröja klimatåtgärderna: FN har lanserat Global Initiative on Information Integrity on Climate Change för att hjälpa till med just detta.

– Fakta spelar roll. Vetenskap är viktigt.  Informationsintegritet är viktigt.

Generalsekreteraren kommer också att delta i ytterligare engagemang under London Climate Action Week den 23–24 juni, samt klimatmötena Global Energy and Electrification Summit och Local Leaders Summit på tisdag. Guterres förväntas hålla anförande vid Climate and Development Finance Forum 2026 och en mottagning för Super Pollutants, i närvaro av Hans Majestät kung Charles III.

Senaste artiklar