FN:s generalsekreterare António Guterres har beklagat USA:s utträde ur Parisavtalet om klimatförändringar samt WHO.
Han är dock övertygad om att amerikanska städer, stater och företag ”kommer att fortsätta att visa framtidstro och ledarskap genom att arbeta för den koldioxidsnåla, motståndskraftiga ekonomiska tillväxt som kommer att skapa högkvalitativa jobb”, säger hans talesperson Florencia Soto Nino i ett skriftligt uttalande.
Världshälsoorganisationen (WHO) beklagar också beskedet att USA avser att dra sig ur organisationen. I ett uttalande säger WHO att man hoppas att USA kommer att ompröva sitt beslut.
– Vi ser fram emot att engagera oss i en konstruktiv dialog för att upprätthålla partnerskapet mellan USA och WHO, till förmån för hälsa och välbefinnande för miljontals människor runt om i världen.
USA:s utträde ur avtalet och WHO träder i kraft om ett år.