
Den 5:e april når vi en speciell milstolpe. Då är det tusen dagar kvar tills vi bör ha uppnått millenniemålen, och mycket har gjorts för att utrota den absoluta fattigdomen. Millenniemålen är historiens största och mest framgångsrika ansträngning. Regeringar, internationella organisationer och det civila samhället runtom i världen har alla dragit sitt strå till stacken för att halvera den extrema fattigdomen. Mer flickor går nu i skola. Färre barn dör. Världen fortsätter sin kamp mot dödliga sjukdomar som malaria, tuberkulos och hiv/aids. #MDGmomentum
Det verkar därför som att vi verkligen kan utrota fattigdomen om vi verkligen går in för det. Den privata sektorn har kommit en lång väg sedan år 2000, och ingen ser det mer som ”bistånd” då utvecklingsmål uppnås, utan snarare som en investering för framtiden. Så om jag skulle gissa, skulle jag säga att vi under de kommande tusen dagarna kommer att bevittna ett stort språng mot det åttonde målet, som går ut på att utveckla ett globalt partnerskap för utveckling.
Men år 2015 innebär såklart inte slutet. Vi befinner oss redan i startgroparna för post-2015. FN har skapat en global konversation och vill veta vad ni tycker om post-2015 och vilka mål som är viktigast för just dig. Delta i debatten och ge oss din åsikt på www.myworld2015.org
