
24.6.2014 – Egyptens människorättssituation har åter hamnat på tapeten. Tre journalister från Al Jazeera har dömts, tillsammans med elva andra in absentia, till upp till tio års fängelsestraff.
FN:s människorättschef Navi Pillay har kritiserat domen som tillsammans med lördagens dödsstraff för 183 medlemmar av det muslimska brödraskapet ”är fullspäckad av oegentligheter och bryter mot internationell lagstiftning.”

Pillay noterade att journalisterna åtalats för ”skada mot nationell enhet och social fred, spridande av falska rapporter och samröre med terroristorganisationer.” Hon betonade att beskyllningarna var alltför breda och vaga, och därför stärker uppfattningen om att det verkliga syftet är kvävandet av uttrycksfriheten.
Människorättschefen har uppmanat de egyptiska myndigheterna att genast frige alla journalister och medierepresentanter som sitter fängslade för legitima rapporteringsuppdrag, samt se över sin lagstiftning.
”Det är inte ett brott att bära en kamera, eller att försöka återge olika synpunkter gällande aktuella händelser”, sade Pillay. ”Det är inte heller ett brott att kritisera landets ledning, eller intervjua människor som hyser impopulära åsikter. Journalister och medlemmar av det civila samhället bör inte arresteras, förföljas eller misshandlas för att de rapporterar om känsliga frågor som vi, samhällets medborgare, har rätt att bli informerade om.”
UNRIC:s faktablad om Egypten: http://www.unric.org/en/unric-library/28650


