Runt om i världen lever ungefär en av åtta personer med en psykisk störning. Inga samfund eller samhällen har skonats. Självmord är fortfarande en stor dödsorsak bland unga människor, och miljontals individer fortsätter att lida i det tysta.
I år fokuserar Världsdagen för psykisk hälsa på att prioritera psykisk hälsa på arbetsplatsen. Sextio procent av alla människor över 15 år är akriva i arbetslivet och tillbringar större delen av sin tid där. Dessa utrymmen är mycket mer än en plats där vi utför våra jobb. Trygga och hälsosamma arbetsplatser kan ge en känsla av syfte, anknytning och stabilitet, medan förtryckande eller kaotiska arbetsmiljöer kan tära hårt på den psykiska hälsan hos dem som arbetar där.

Sedan covid-19-pandemin inleddes en ny tidsålder av distansarbete, och samtidigt upplöses gränserna mellan hem och arbete alltmer, vilket skapar ännu större utmaningar för att skydda anställdas mentala hälsa.
Arbete är viktigt för välbefinnandet; men välmående är också viktigt för arbetet. När arbetsgivare tar itu med risker för deras anställdas mentala hälsa ökar de arbetsmoralen, minskar frånvaron och ökar medarbetarnas engagemang och produktivitet, vilket stärker deras verksamheter och våra ekonomi.

”Alla, både på arbetsplatsen och utanför, borde ha kunskapen och resurserna för att prioritera mental hälsa, samt tillgång till kvalitativa mentalvårdstjänster utan stigma eller hinder”, säger FN:s generalsekreterare António Guterres i sitt uttalande på Världsdagen för psykisk hälsa. ”Och låt oss varje dag komma ihåg att det inte finns någon hälsa utan mental hälsa. Låt oss åta oss att skapa och upprätthålla säkra, hälsosamma arbetsmiljöer där människor kan blomstra.”