
Dagen startades av International Diabetes Federation (IDF) och Världshälsoorganisationen WHO år 1991 för att uppmärksamma det faktum att diabetes ökar stort i världen.
År 2006 antog FN antog en resolution där diabetes lyftes som ett hot mot den globala hälsan. Genom resolutionen pekar FN på allvaret i den pandemiska utbredningen av sjukdomen i världen och manar nationerna att agera för att öka kunskapen om och bromsa utvecklingen av diabetes.
På söndagen kommer en mängd byggnader att vara belysta i blått. På kampanjens hemsida finns en karta där byggnaderna är utmärkta och här finns även kampanjmaterial och ytterligare information om dagen.
http://www.worlddiabetesday.org/activities/wdd-monument-challenge




