Det hele starter med én kopp og ett valg: I Danmarks nest største by Aarhus får du nå betalt for å returnere kaffekoppen. Avfallsanalyse viser at kopper med kalde eller varme drikker brukes i gjennomsnitt bare 15 minutter før de går til avfall, og at bare mindre enn 2% av engangskaffekoppene i verden resirkuleres.
I januar 2024 lanserte Aarhus et treårig gjenbrukspakkeprosjekt, med sikte på å dempe antallet engangskaffekopper. Systemet er enkelt. Når du kjøper kaffen din, kan kaffebaren tilby den gjenbrukbare koppen. Da betaler du tilsvarende rundt 75 øre mer. Når du har fått nyte drinken din, lar du koppen ligge i en av panteboksene. Så skanner kortet ditt og får pengene tilbake. Med en avkastning på 88% er prosjektet en klar suksess. Men hvorfor?
«På et tidspunkt i livet vårt har alle holdt en gjenbrukbar kaffekopp» sier direktør for Aarhus Citys sirkulære emballasjeprosjekt Simon Smedegaard Rossau. Det er lett å forholde seg til.
Riktig timing
Prøveprosjektet er slett ikke unikt, mange byer har prøvd lignende systemer. Den unike delen er hvor godt det faktisk fungerer. Prosjektene har en returrate på 88%, og så langt har forbrukerne i den nest største danske byen returnert nesten 900.000 kopper. «Tiden er inne, dette er noe alle vil ha, ingen vil at jorden skal forurenses av mikroplast» sier Simon Smedegaard Rossau.
En av faktorene bak prosjektet er det faktum at avfallsanalyse viste at 48% av det totale avfallet som produseres i Aarhus består av drikke- og matemballasje. I trangen til å forvandle Aarhus til en ren by var dette et av tiltakene. Et vendepunkt kom med Aarhus Festuge-festivalen, en enorm gatefestival i byen, hvor bedrifter kun brukte gjenbrukbare kopper. Under arrangementet ble 100 000 enheter gjenfunnet, nok til å fylle 1200 søppelcontainere.
Prosjektets suksess har fått en god del oppmerksomhet. «Vi sendte riktignok ut en pressemelding som mange medier syntes var interessant å publisere, men oppmerksomheten prosjektet har fått kom virkelig organisk. Jeg har snakket med blant annet Forbes, AP og Washington Post» kommenterer Smedegaard Rossau.
Kommer i forskjellige størrelser
Koppene er laget av gjenbrukbart polypropylen, og kommer i forskjellige størrelser for brus, varme og kalde drikker. Det er også mulig å få gjennomsiktige kopper for kalde drikker som iskaffe. De har alle en individuell kode for resirkulering, noe som betyr at den kun kan returneres én gang og gjør det umulig å lure systemet. Etter at de er returnert til stasjonene, blir koppene vasket og gjenbrukt.
Den første koppen ble satt i pantesystemet 17. januar 2024. Målet er nå å resirkulere enda flere pakker i fremtiden. For å oppmuntre til deltakelse samarbeidet byen med 45 lokale kafeer som gikk med på å tilby gjenbrukbare kopper sammen med tradisjonelle engangskopper. For øyeblikket er det 22 deponeringsstasjoner sentralt plassert rundt i byen. Du kan bruke QR-koden på koppen din for å finne den nærmeste.

Pantesystemet er designet av det norske renovasjonsselskapet TOMRA. Prosjektet er et samarbeid mellom selskapet og Århus kommune. Planen er at systemet skal utvides til andre typer emballasje for å lette overgangen fra engangsemballasje til gjenbruksemballasje. «Det er allerede planer om avfall som plastboller og pizzaesker. For å skalere opp er forhåpningene store» kommenterer Simon Smedegaard Rossau. «Vi venter på lovstøtte for gjenvinningssystemisering. Hvis det ville være ovenfra og ned-politikk ville vi kunne utvide til andre byer og større miljøgevinster». Den 14. desember 2022 vedtok FNs generalforsamling en resolusjon på sin 77. sesjon om å utnevne 30. mars som den internasjonale dagen for null avfall, som skal feires årlig.
I dag produserer vi om lag 400 millioner tonn plastavfall hvert år i henhold til FNs miljøprogram UNEP. På begynnelsen av 2000-tallet økte mengden plastavfall vi genererte mer i løpet av et enkelt tiår enn det hadde vært de foregående 40 årene.