Espen Barth Eide med kritikk mot Russland og Israel i sitt innlegg i Generaldebatten under FNs 80. Generalforsamling

Norges utenriksminister Espen Barth Eide holdt i går, torsdag den 25.september, et innlegg til FNs hovedforsamling i New York. Uttalelsene gis i forbindelse med FNs høynivåuke, som i år finner sted mellom 23.-29.september. Under årets tema «Bedre Sammen» samles verdensledere for å drøfte spørsmål om fred, utvikling og menneskerettigheter.

I sitt innlegg til hovedforsamlingen i går sa Barth Eide at «de som formet FN, ikke ble styrt av naiv idealisme» men av «en dyp realistisk erkjennelse av at menneskeheten rett og slett ikke kunne fortsette som før» og at de forsto behovet for felles normer og prinsipper for å hindre en ny verdenskrig. «Vårt FN-uperfekt som det er- har siden gitt en enestående global arena for å søke løsninger på felles utfordringer» sa hans mens han legger til at «det er liten tvil om at verden ville ha vært et mer brutalt og mindre velstående sted uten FN.» Siden 1945 har mellomstatlige kriger blitt færre og mer fjerntliggende, tidligere kolonier har oppnådd uavhengighet og suverenitet, og hundrevis av millioner mennesker har blitt løftet ut av fattigdom. «Likevel finner vi i dag vårt FN i krise»- både politisk og økonomisk- med flere medlemsstater som har redusert sine bidrag betydelig, noe som gjør det vanskeligere å oppfylle organisasjonens kjerneoppgave.

Når han vender blikket mot dagens kriser, minner Eide om sivile i Sudan står overfor verdens største flyktning-og sultkrise etter mer enn 900 dager med konflikt, som har fått «altfor liten oppmerksomhet.» I Ukraina har Den russiske føderasjon brutt det mest grunnleggende prinsippet i folkeretten, understreket han samtidig som han ga uttrykk for støtte til Ukrainas rett til frihet. I Gaza «er livet et levende helvete»- med nesten to år med ekstrem dødelighet, sult og tvungen fordrivelse-mens på Vestbredden «fortsetter bosetninger og bosettervold uten innblanding.» Han erklærte at «krigen må ende nå, massiv humanitær hjelp må nå de som trenger det nå, de gjenværende gislene må bli løslatt nå og den ulovlige okkupasjonen må ende nå.»

Likevel finnes det et alternativ til den «endeløse voldssyklusen.» På den nylige konferansen om Palestina utarbeidet medlemsstatene et veikart for en løsning på konflikten mellom Israel og Palestina. Å anerkjenne staten Palestina er imidlertid bare et skritt på veien mot en tostatsløsning. Han legger til at «palestinske styresmakter må styrkes, Hamas må demobiliseres, og at vi trenger troverdige sikkerhetsgarantier mellom Israel og Palestina.

Aktuelt