FN: De fatigeste landene bør spares for Amerikanske tollsatser

Mens regjeringer og globale markeder sliter med å håndtere dype bekymringer og forstyrrelser over verdens økonomien, forårsaket av USA sine nye tollsatser, har Rebeca Grunsplan, lederen av FNs handels- og utviklingsbyrå (UNCTAD) bedt om at de fattigeste landene blir untatt. Dette gjelder spesielt de landene hvor markeds aktiviteter har en ubetydelig effekt på handelsunderskudd. Tirsdag uttalte FNs generalsekretær, António Guterres, at «handelskriger er ekstremt negative» og advarte om at virkningen av tollsatser kan være «ødeleggende».

Mexico-handelskrig-USA
Arbeidere sorterer paprika i Mexico. Foto: ILO/BMF Media

Tollsatser er en avgift som blir betalt på import varer. Vanligvis er det eksportøren som betaler denne summen til landet som de importerer varene til. Som oftest blir denne ekstra kostnaden videreført til forbrukeren i landet varen blir importert til, ettersom at det blir dyrere for selskap å importere varer. UNCTAD-sjefen har appellert til USA om å revurdere sin strategi. Hun bemerket at de 44 minst utviklede landene bidrar med mindre enn 2% av USAs handelsunderskudd, og at høyere tollsatser vil gjøre deres gjeldskrise mye verre.

«Når de to viktigste globale økonomiene USA og Kina innfører toll, vil det påvirke alle, ikke bare økonomiene som er involvert i tollkrigen,» sier Grynspan. Hun uttrykte sine bekymringer om at den globale økonomien vil bremse ned. Hun påpekte at de minst utviklede landene ikke gir noe bidrag til USAs handelsunderskudd. «Det meste av eksporten som de sender til USA er varer. Mange av disse er unntatt fra toll under de nye reglene. Disse varene konkurrerer ikke med USA,,snarere hjelper de i produksjonsprosess

Aktuelt