FN lanserer initiativ for å øke effektivitet

FNs generalsekretær António Guterres har lansert UN80-initiativet, som har som mål å øke effektiviteten og gjennomgå mandatene medlemslandene har gitt til FN.

Guterres uttalte på en pressekonferanse i New York at initiativet har tre fokusområder. Det skal 1. identifisere muligheter for effektivisering og forbedringer, 2. vurdere gjennomføringen av mandater som har økt betydelig de siste årene, og til slutt 3. foreta en strategisk gjennomgang av dypere, mer strukturelle endringer og programtilpasninger i FN-systemet.

Generalsekretæren sa at FN aldri har vært mer nødvendig, at verdiene aldri har vært mer relevante, og at behovene aldri har vært større.

 

FNs ressurser minker

«Ressursene minker på alle områder – og det har de gjort i lang tid,» sa Guterres. «For eksempel har FN i de siste syv årene stått overfor en likviditetskrise fordi ikke alle medlemsland betaler fullt ut, og mange betaler heller ikke i tide.» Guterres sa på pressekonferansen at en arbeidsgruppe, ledet av Guy Ryder, en høytstående FN-tjenestemann, vil ha ansvaret for UN80-initiativet. Han påpekte at utfordringene strekker seg langt utover tekniske spørsmål.

«FNs budsjetter er ikke bare tall i et regnskap – de handler om liv og død for millioner av mennesker rundt om i verden,» sa Guterres. «Vi må sikre at ressursene brukes effektivt, samtidig som vi fremmer våre felles verdier. Behovet er stort, og målet er klart: et enda sterkere og mer effektivt FN som leverer for mennesker og er tilpasset det 21. århundret.»

 

Aktuelt