FNs generalsekretær ber Israel og Hamas om å følge USAs fredsplan «fullt ut»

FNs generalsekretær har ønsket kunngjøringen fra USAs president Donald Trump velkommen, etter at Israel og Hamas har «godkjent» den første fasen av hans 20-punkts fredsplan, etter flere dager med intense indirekte forhandlinger i Egypt.

President Trump kunngjorde sent onsdag på sosiale medier at Hamas har gått med på å løslate alle gislene som holdes fanget i Gaza «svært snart», mens Israel har gått med på en gradvis tilbaketrekking av sine bakkestyrker til «en avtalt linje».

– Jeg ønsker kunngjøringen om en avtale for å sikre våpenhvile og frigivelse av gisler i Gaza velkommen, basert på forslaget fremlagt av president Donald J. Trump, sa FNs generalsekretær António Guterres i en uttalelse.

Ros til fredsmeklerne

– Jeg berømmer det diplomatiske arbeidet til USA, Qatar, Egypt og Tyrkia for å ha oppnådd dette sårt tiltrengte gjennombruddet.

Generalsekretæren oppfordret «alle involverte parter til å følge vilkårene i avtalen fullt ut», inkludert løslatelsen av gislene som har vært holdt fanget i Gaza i over to år, «på en verdig måte».

Guterres understreket at det må etableres en permanent våpenhvile. Ifølge USAs plan skal FN, sammen med Røde Halvmåne, ha ansvaret for å overvåke innføringen og distribusjonen av humanitær hjelp.

– Kampene må stoppe en gang for alle, fortsatte Guterres. – Umiddelbar og uhindret tilgang for humanitære forsyninger og nødvendige varer inn til Gaza må sikres. Lidelsene må ta slutt.

Aktuelt