FNs generalsekretær ber om umiddelbar fredsinnsats i D.R. Kongo

FNs generalsekretær António Guterres kom med en appell om fred på torsdag, hvor han oppfordret det internasjonale samfunnet til å ta avgjørende grep for å avslutte den eskalerende krigen i de østlige provinsene i D.R. Kongo, og starte en definitiv fredsprosess.

Guterres understreket den akutte humanitære situasjonen som intensifierte etter M-23, en milits finansiert av Rwanda, rykte fram i de østlige provinsene av D.R. Kongo.

«Vi står ved et vendepunkt, og det er på tide å samle krefter for fred» erklærte Guterres. «Vi trenger en aktiv og konstruktiv rolle fra alle aktører, naboland, subregionale organisasjoner, Den afrikanske union og FN».

En alvorlig humanitær nødsituasjon

Kampen mellom M23-militsen og kongolesiske regjeringsstyrker eskalerte betydelig i løpet av januar, etter at M23 tok kontroll over regionhovedstaden Goma og rykket frem mot Bukavu, hovedstaden i provinsen Sør-Kivu. Tusenvis av mennesker, inkludert kvinner og barn, har blitt drept, og flere hundre tusen har blitt fordrevet fra hjemmene sine.

Guterres fremhevet de mange menneskerettighetsbruddene begått mot sivilbefolkningen i D.R. Kongo, som inkluderer seksuell og kjønnsbasert vold og tvangsrekruttering. Humanitær bistand blir også hindret fra å komme frem til mennesker i nød. «Den humanitære situasjonen i og rundt Goma er kritisk» kommenterte Guterres.

Helsevesenet er overbelastet, og områder hvor internt fordervende personer kunne oppholde seg har blitt plyndret og forlatt. Dette, kombinert med mangel på grunnleggende tjenester som vann, elektrisitet, kommunikasjonsnettverk og stengte skoler, har gjort konflikten uutholdelig for sivilbefolkningen.

En appell om handling

Ettersom krisen truer med å spre seg til hele regionen, oppfordret Guterres: «Stans våpnene. Stopp eskaleringen. Respekter suvereniteten og den territorielle integriteten til Den demokratiske republikken Kongo. Det er på tide med fred».

 

Aktuelt