En rapport fra verdensledende økonomer, folkehelseeksperter og politiske ledere, som ble offentliggjort i dag i forkant av G20-møtene, viser at ulikhet gjør verden mer sårbar for pandemier.
Rapporten, Breaking the inequality-pandemic cycle: building true health security in a global age, er basert på to år med forskning og samlinger rundt om i verden. Den viser at høye nivåer av ulikhet er knyttet til at sykdomsutbrudd utvikler seg til pandemier, og at ulikhet svekker både nasjonale og globale responser. Som følge av dette blir pandemier mer forstyrrende, dødelige og langvarige.
Rapporten viser også at pandemier øker ulikheten, og dermed driver en ond sirkel som forskningen viser er tydelig ikke bare ved COVID-19, men også ved AIDS, Ebola, influensa, mpox og andre sykdommer.
Bevis samlet inn av ekspertene viser dessuten at pandemiresponser som tar hensyn til ulikhet – sammen med tiltak mot ulikhet før pandemier bryter ut – kan beskytte verden mer effektivt mot den neste globale helsekrisen enn dagens beredskapstiltak.
De nye funnene kommer mens G20s helseministre forbereder seg på møter midt i rapporter om nye og voksende utbrudd internasjonalt av fugleinfluensa og mpox, og samtidig som banebrytende HIV-forebyggende medisiner blir godkjent av legemiddelmyndigheter.
«Denne rapporten viser hvorfor ledere umiddelbart må ta tak i ulikhetene som driver pandemier, og den viser dem hvordan de kan gjøre det,» sier Winnie Byanyima, administrerende direktør i UNAIDS. «Å redusere ulikhet innenfor og mellom land vil gjøre livet bedre, mer rettferdig og tryggere for alle.»