Med nesten 1,6 milliarder dollar i ubetalte bidrag har FNs generalsekretær advart om at kroniske forsinkelser i innbetalinger hemmer organisasjonens evne til å fungere, samtidig som omfattende kutt går videre gjennom Generalforsamlingens hovedkomité for budsjettet.
António Guterres fortalte den såkalte femte komité – budsjettkomiteen i Generalforsamlingen – at FN står overfor sin mest sårbare kontantsituasjon på flere år. Dette til tross for kraftige reduksjoner som allerede er innarbeidet i neste års budsjettplaner.
«Likviditeten forblir skjør, og denne utfordringen vil vedvare uavhengig av hvilket budsjett som til slutt blir vedtatt», sa han, og pekte på det «uakseptabelt høye volumet av utestående bidrag» som medlemslandene skylder.
FN avsluttet 2024 med 760 millioner dollar i ubetalte kontingenter, det meste fortsatt utestående, og har ennå ikke mottatt 877 millioner dollar i bidrag for 2025 – noe som bringer de totale restansene opp til rundt 1,586 milliarder dollar.
Viktige bidragsytere som USA (1,5 milliarder dollar) og Russland (72 millioner dollar) har ennå ikke betalt det de skylder, selv om Kina betalte hele sitt bidrag 29. oktober.
Bare 145 av FNs 193 medlemsland hadde betalt sin fulle kontingent for 2025 ved utgangen av november.
Norge betalte 22,353,857 amerikanske dollar i medlemskontingent for 2025 den 16.januar.
Dype budsjettkutt allerede innarbeidet
FN-medlemslandene vurderer for tiden reviderte anslag for FNs ordinære budsjett for 2026, som allerede gjenspeiler dyptgående strukturelle kutt under reforminitiativet UN80 – en systemomfattende effektiviseringsprosess som skal modernisere driften og redusere kostnader.
Under det reviderte forslaget vil FNs ordinære budsjett for 2026 ligge på 3,238 milliarder dollar, en reduksjon på 577 millioner dollar – eller 15,1 prosent – sammenlignet med 2025. Omtrent 2 681 stillinger vil bli kuttet, en reduksjon på 18,8 prosent fra dagens nivå.
Endelig godkjenning vil kreve vedtak i hele Generalforsamlingen senere denne måneden.