Oktober 2015 – Månadens nordiska profil är Páll Ásgeir Davidsson, en isländsk expert på rättssäkerhetsförfarande och även FN:s kontakperson för polis-, rätts- och korrektionsväsendet i Sudan.
För närvarande arbetar Pall med att underlätta FN:s arbete för att förbättra koordinering och koherens gällande alla FN:s rättssäkerhetsinterventioner i Darfur, Sudan. Som en del av det leder han även utvecklingen av ett förenat rättssäkerhetsprogran för Darfur.
Berätta om hur du började arbeta för FN och på vilka ställen du arbetat för organisationen sedan dess?

Vilka eller vilken har varit din största utmaning hittills?
Det finns inget enkelt i denna typ av jobb. Allt från att fylla i FN:s egna formulär till att försöka åtgärda några av världens största kriser är en utmaning. Men det är samtidigt belönande och stimulerande… speciellt det senare. Hittills har jag verkligen njutit av möjligheten att finna nya lösningar på olika professionella problem. Den största utmaningen är kanske att vara långt ifrån sin familj. Fredsbevarande arbete och familjeliv är inte lätt att få att gå ihop.
Tror du att du lyckats göra konkret skillnad i de länder du arbetat?
Och saker och ting rullar på i Sudan. Vi har precis etablerat den första formella samarbetsplattformen för rättssäkerhet med hjälp av FN:s koordinator för området och UNAMID:s biträdande specialrepresentant. Vi gör stora framsteg i utvecklingen av ett omfattande program som möter de rättsliga behoven i området och möjliggör en smidig övergång inom rättssäkerhet från FN:s operation UNAMID till FN:s landsteam UNCT. Vår plan är även att se till att programmet är funktionellt och igång i juli, så mer om det senare…
Du har varit aktiv i det internationella samfundets tjänst på platser som Kosovo, Kongo coch Sudan. Hur utmanande är det att handskas med så svåra och olika omständigheter?
Det hör till extraförmånerna att datorn stänger av sig på grund av hettan då man jobbar utomhus. Eller att inte ha varken elektricitet eller vatten då man kommer hem dödstrött. Eller att inte ha något annat sällskap än myggor efter kontorstid. Att inte kunna nå sina nära och kära på grund av begränsat nätverk. Få eller inga kulturella aktiviteter utanför arbetet, speciellt om man är hänvisad till ett stängt FN-område. Och såklart finns det även en hel hög med säkerhetsrisker, från beväpnade grupper till inte alltid så hälsovänliga levnadsförhållanden.
Samtidigt är det viktigt att minnas att ortsbefolkningen måste leva med dessa utmaningar hela tiden, och ofta är de än mycket värre. De får inte åka hem på regelbunden semester, eller spendera sin dag i ett säkert och tryggt kontor med vatten och luftkonditionering. Och stödet från FN och ens kolleger hjälper en att tackla vardagens utmaningar.

