3.7.2015 – Allt fler varningar för den ökande hettan utfärdas omkring i Europa, och värmeböljorna i Indien och Pakistan har redan krävt hundratals dödsoffer.
FN varnar nu för de ökande värmeböljorna som, som en konsekvens av klimatförändringen, blir allt intensivare. En serie nya riktlinjer har nu som mål att åtgärda riskerna för vår hälsa och varna beslutsfattare, hälsovårdssystemen och allmänheten.

”Värmeböljor är ett farligt naturfenomen, och kräver ökad uppmärksamhet från vår sida”, säger Maxx Dilley, direktör för WMO:s klimatförutsägande och –anpassningsavdelning, samt Maria Neira, direktör för WHO:s avdelning för hälsa, miljö och sociala faktorer för hälsan.

Enligt WHO och WMO kommer värmeböljorna att bli allt mer vanliga och intensiva på global nivå, och detta på grund av klimatförändringens konsekvenser. Redan under värmeböljorna på det norra halvklotet år 2003, dog tiotusentals människor omkring i Europa.
14 av de 15 hetaste åren har alla ägt rum under det 21:a århundradet, vilket bekräftar den farliga trenden av global uppvärmning i samband med förödande väderfenomen och stigande temperaturer.



