30.3.2015 – I december kommer ett nytt klimatavtal att slutas under FN:s klimatkonferens i Paris. Alla länder har uppmanats att delge sina nationella bidrag för att stävja utsläppen före konferensens början. Norge är nu det tredje land som presenterat sin plan, näst efter Schweiz och EU.
Norge förbinder sig enligt planen på en minskning av utsläppen på minst 40 % innan 2030 jämfört med nivåerna år 1990.
”För att Paris klimatmöte skall bli framgångsrikt är det viktigt att länder delger sina planerade bidrag för utsläppsnedsänkning väl innan mötets början, och att dessa planer är ambitiösa. Vårt mål går i linje med de behövda minskningarna för att nå målet för en temperaturhöjning på max två grader. Jag är mycket nöjd över att Norge håller sin deadline”, säger klimat- och miljöminister Tine Sundtoft.


En gemensam lösning tillsammans med EU betyder att utsläppsminskningen på 40 % skulle implementeras i Europa, utan internationella marknadsmekanismer utanför EU och Norge. Norge är dessutom berett att ta steget ännu längre än 40 % om det kan bidra till ett globalt och ambitiöst klimatavtal i Paris.
”Det är viktigt att Parisavtalet inkluderar dessa marknadsmekanismer. Genom att använda sig av marknaden, kan länder höja sina ambitioner kollektivt”, avslutar Sundtoft.
UNRIC:s faktablad om klimatförändring

