30.10.2014 – I dag har Sveriges regering erkänt staten Palestina. ”Somliga kommer att hävda att beslutet kommer för tidigt. Jag är rädd att det snarare är för sent”,skriver utrikesminister Margot Wallström i ett debattinlägg i Dagens Nyheter.
”Under det gångna året har vi sett hur fredssamtalen på nytt har gått i stå, hur nya bosättningsbeslut på ockuperad palestinsk mark försvårat en tvåstatslösning och hur våldet återvände till Gaza. Dagens erkännande är ett bidrag till en bättre framtid för en region som alltför länge präglats av frusna förhandlingar, förstörelse och frustration.”
FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon har uttryckt sin oro gällande nya rapporter om planering av ett tusental nya israeliska bosättningar i det ockuperade östra Jerusalem, inkluderat 400 enheter i Har Homa och 600 i Ramat Shlomo. Under sitt besök i Palestina tidigare i oktober uppmanade Ban båda parter att upphöra med den “oändliga, onödiga, och huvudlösa cykeln av lidande” som fortsätter trots årtionden av konflikt och våld.

”Status quo är ingen lösning”, påpekade Feltman. ”Verkligheten är att de fortsatta bosättningsaktiviteterna i ockuperade palestinska områden orsakar allvarligt hämmar alla möjligheter till bestående fred mellan de två parterna, och för situationen allt närmare en enstatsverklighet.”
Budskapet om det svenska erkännandet av Palestina har skapat reaktioner runtom i världen – och kritiken har varit hård från israeliskt håll.

” Det svenska erkännandet av staten Palestina kommer att följas av förstärkta insatser för att stödja utvecklingen av demokrati och mänskliga rättigheter i Palestina. Erkännandet innebär även ett ökat ansvar. På samma sätt som vi ställer tydliga krav på Israel kommer vi att göra det på Palestina”, avslutar Wallström.


