
FN-kampanjen ”Drop by Drop – Fremtiden vi vil ha” blir presentert blant nesten 3000 deltagere under årets Green Week i Europakommisjonens hovedkvarter i Brussel.
De 30 finalistene i annonsekampanjen ”Drop by Drop” preger utstillingen under årets Green Week, Europas største miljøkonferanse, som startet den 22. mai hvor temaet er «Vannutfordringen – hver dråpe teller»

Vann er et av hovedtemaene under sommerens Rio+20 konferanse om bærekraftig utvikling. Auken uttrykte en pessimistisk tone og sa at EU ser ut til å «være nesten alene om å ha høye ambisjoner».
”Personlig er jeg ikke redd for å være alene, men jeg har anerkjent at det blir ekstremt vanskelig å finne konsensus for ambisiøse og nye tiltak som skal avtales i Rio. Men det er ennå tre uker igjen og jeg nekter å gi opp våre ambisiøse målsetninger, spesielt når det handler om vann”, sa Auken.
Hun påpekte at en reduksjon av vår sløsing med vann kan spare milliarder av dollar i fordeler for hele verden.
«Når du kombinerer dette med det faktum at selv i utviklede regioner som EU, blir 20-40 prosent av det ferskvann vi benytter sløst bort. Det er noe galt”, sa miljøvernminister Ida Auken. EUs medlemsland er blant lederne innen vannteknologi – men selv innenfor EU er det et stort potensial for å gjøre det bedre.
En ny undersøkelse fra Europakommisjonen viser at syv av ti europeere mener vannrelaterte problemer er en alvorlig problemstilling.
For å lese mer om Green Week besøk: http://ec.europa.eu/environment/greenweek/
Bilder:


