Verdens helseorganisasjon (WHO) har åpnet sitt aller første samarbeidssenter for risikokommunikasjon, samfunnsengasjement og håndtering av feilinformasjon – også kjent som RCCE-IM. Senteret er lagt til Høyskolen Kristiania i Oslo. Senteret vil bli et viktig bidrag til global helseberedskap i møte med pandemier, naturkatastrofer og nye helsetrusler. Det fireårige partnerskapet skal gi helsemyndigheter tilgang til forskningsbaserte løsninger for å nå ut til befolkningen med riktig informasjon, til rett tid og på en måte som bygger tillit.
Oslo-senteret skal styrke helsetillit og motvirke desinformasjon
Senteret ledes av professor Audra Diers-Lawson, en sentral skikkelse innen krisekommunikasjon i Europa. Hun har tidligere rådgitt Europaparlamentet og WHO under covid-19-pandemien. Nå leder hun et team som skal utvikle metoder og verktøy som setter folk i sentrum for krisehåndtering. WHOs erfaringer fra covid-19 og mpox-utbruddet i 2022 viser at lokalt tilpasset kommunikasjon gir bedre resultater. Når helsemyndigheter samarbeider med sivilsamfunn, påvirkere og utsatte grupper, øker både tilliten og effekten av tiltakene.
Når forskning blir verktøy i håndteringen av helsekriser
Til tross for disse erfaringene mangler det ofte strukturer for å evaluere kommunikasjonstiltak i sanntid. Senteret i Oslo skal derfor:
- Utvikle raske verktøy for å samle lokal innsikt under helsekriser.
- Skape digitale løsninger for bedre informasjonsflyt.
- Støtte samfunnsdrevet forskning for målrettede budskap.
- Bygge kapasitet i RCCE-IM på tvers av land.
«Vi trenger ikke bare helsetjenester, men også en befolkning som har tillit, forståelse og mulighet til å handle. Det er det dette senteret handler om» sier Cristiana Salvi, RCCE-leder i WHO Europa.