FNs generalforsamling åpner i dag

0
744

FNs 63. generalforsamling åpnet i New York i dag, med Nicaraguas Miguel d’Escoto Brockmann som president.

Flere høydepunkter vil finne sted under generalforsamlingen, blant annet 22. september. Da vil man holde en høyprofilert møte med temaet "Afrikas utviklingsbehov: Tilstanden til implementeringen av forpliktelser, utfordringer og veien fremover."

Dusinvis av statsoverhoder, medlemmer av regjeringer og ministre vil delta i den generelle debatten, som varer fra tirsdag 23. september til 1. oktober.

Den 25. september vil det finne sted et høyprofilert arrangement for FNs Tusenårsmål, sammen med generalsekretæren og presidenten av generalforsamlingen. Halvveis til måldatoen har man hatt betraktelig fremgang, men det kreves økt innsats av alle parter for å nå Tusenårsmålene. Ved å be verdens regjeringsledere om å annonsere sine konkrete planer, skal dette arrangementet øke forpliktelsene.

Den 10. desember skal generalforsamlingen holde et plenumsmøte i anledningen 60. årsjubileumet til Den universelle menneskerettighetserklæringen. FN-organisasjoner vier dette året til å hjelpe mennesker verden over til å lære om sine menneskerettigheter.  Temaet for kampanjen er " Verdighet og rettferdighet for oss alle".

Andre tema generalforsamlingen vil ta for seg, er blant andre klimaforandringer og demokratiseringen av FN.