
I sitt budskap på Årets Vanndag den 22. mars 2012 påpeker generalsekretæren at landbruket er i betydelig grad den største forbrukeren av jordens ferskvann.
«Hvis vi ikke øker vår evne til å bruke vann mer fornuftig i landbruket vil vi mislykkes i vårt forsøk på å komme hungersnød til livs, og vi åpner døren til en rekke onder som tørke, sult og politisk ustabilitet», sier Ban Ki-moon.
Tema for Årets Vanndag er sikkerhet for vann og mat. I sitt budskap sier FNs generalsekretær at en milliard mennesker i denne verden sulter og at omkring 800 millioner stadig mangler sikker adgang til ferskvann.
«I mange deler av verden har mangelen på vann økt, mens veksten i landbruksproduksjonen av avtatt noe. På samme tid forverrer klimaforandringer situasjonen ved å øke risiko og skape usikkerhet for landbruket. Især for fattige bønder i land med lav inntekt, som er de mest sårbare og har vanskelig med å omstille seg”.
Generalsekretæren sier at fornyet politisk interesse for matsikkerhet, som ble bekreftet ved den prioriteringen emnet har fått på G8- og G20-møtene, er oppmuntrende.
«På Årets Vanndag oppfordrer jeg alle parter til å stå sammen om å benytte mulighetene under FNs Rio+20 konferanse for en bærekraftig utvikling. I Rio er vi nødt til å knytte punktene mellom vannsikkerhet, mat- og ernæringssikkerhet i sammenheng med en grønn økonomi. Vann vil spille en sentral rolle i å skape den framtiden vi vil ha”, sier generalserkørten i sitt budskap.