Norge har annonsert at de vil fornye bidragene sine til Det Globale Fondet for å bekjempe aids, malaria og tuberkulose. Denne gangen med 2 milliarder kroner. Norge blir dermed den første offentlige giveren som forplikter seg i den nåværende påfyllingssyklusen. Dette avgjørende tidlige tilsagnet understreker landets langvarige forpliktelse til global helse i en kritisk tid med eskalerende helseutfordringer og økende ulikheter.
Ved å tre frem først, setter Norge et sterkt eksempel på lederskap. Samtidig inviterer Norge andre offentlige givere til å vise lignende besluttsomhet og solidaritet. Som verdens mest generøse giver per innbygger til Det Globale Fondet fortsetter Norge å heve standarden for internasjonalt ansvar og samarbeid.
En viktig partner
«Det finnes ingen raske løsninger, bare godt undersøkte og testede metoder for å forebygge og behandle sykdommer som aids, tuberkulose og malaria,» sa Åsmund Grøver Aukrust. Han er Norges minister for internasjonal utvikling. «Det globale fondet støtter denne innsatsen og er en av Norges viktigste partnere i kampen mot smittsomme sykdommer.»
«Med investeringer i HIV-, tuberkulose- og malariaprogrammer, og styrkningen av helsesystemer, spiller Det Globale Fondet også en viktig rolle i finansieringen av pandemiforebygging, beredskap og respons», fortsatte han. «Derfor fortsetter Norge å investere i global helse og har lovet 2 milliarder kroner for perioden 2026–2028.»
En pioner
Norge har vært en engasjert partner i Det Globale Fondet helt siden starten og har spilt en betydelig rolle i å forme det globale helsesystemet.
«I en tid der verden står overfor økende kriser, sender Norges fornyede forpliktelse – og rollen som den første offentlige giveren i denne syklusen – et sterkt budskap: at modig lederskap og vedvarende global solidaritet er avgjørende for å bekjempe smittsomme sykdommer, styrke helsesystemer og redde liv», sa Peter Sands, administrerende direktør i Det Globale Fondet.
Norge har en avgjørende rolle
Det globale fondets innsats har bidratt til å redde 65 millioner mennesker smittet av aids, tuberkulose og malaria. Det har også styrket både nasjonale og lokale helsesystemer og forbedret tilgangen til viktige tjenester. Dette gjelder spesielt for sårbare befolkningsgrupper. Norske investeringer vil støtte denne fremdriften, og muliggjøre en fremgang mot en sunnere og mer rettferdig fremtid for alle.
Les mer her om Verdens helseorganisasjonens (WHO) første krise kommunikasjonssenter som ble bygget i Oslo.